[:en]

mainsArtistic direction and performing : Shantala Shivalingappa
Video design : Ezra Belotte-Cousineau
Cutting : Hélène Bédard
Coproduction : Shantala Shivalingappa, Dance Company, [H]ikari, Sunny Artist Management, ONYX Saint-Herblain, le 783 -Nantes.
Executive production : [H]ikari

CAST LIST – KUCHIPUDI
Conception, artistic management and performer : Shantala Shivalingappa
Artistic advisor : Savitry Nair
Lighting design / technical management : Nicolas Boudier
Rythm creation : B.P.Haribabu & N.Ramakrishnan
Singing : J.Ramesh
Nattuvangam & Pakhawaj (Cymbals & Percussions) : B.P.Haribabu
Mridangam (Percussions) : N.Ramakrishnan
Flute : K.S.Jayaram

CAST LIST – NAMASYA – CONTEMPORARY SOLI
Conception, artistic management and performer : Shantala Shivalingappa
Lumières : Nicolas Boudier
Video design : Alexandre Castres

IBUKI : Choreography and costume : Ushio Amagatsu / Music : Yoichiro Yoshikawa
SOLO : Choregraphy created at Tanztheater Wuppertal-Pina Bausch / Music : Ferran Savall / Costume : Marion Cito
SHIFT : Choreography : Shantala Shivalingappa
SMARANA : Choreography : Savitry Nair / Traditional music of North India

SANGAMA was granted by the City of Saint-Herblain and the Conseil Général of Loire-Atlantique.

Creation : 9th of November 2013 at ONYX – LA CARRIERE of  Saint-Herblain,  Nantes (Loire-Atlantique, Fr).

__

Drawing on the rich variety of Shantala’s dancing career, this show is all about dialogue, openness.
Trained in the pure technique of classical Indian dance Shantala is continuously reinventing Kuchipudi for the present day, enriching the tradition with fresh ideas, and throwing it open to a western audience with a vigour and determination that appeals to many more than the usual audience for « world art ».
Her Kuchipudi and contemporary repertoire evolve on parallel paths, constantly nourishing and inspiring each other.
The collaboration between film director Ezra and dancer Shantala reflects their shared determination to make Kuchipudi live and breathe in the present day.
For the director, more used to filming western classical dance, the challenge is to rethink his cinematographic language and adapt it to a new dance grammar imposed by the specifics of the Indian art and the practicalities of screening images onto a live stage.
The images of Ezra Belotte-Cousineau will be projected onto the stage through a system that needs to be both technically and physically light so that it can be easily adapted to any venue where the show is staged. A number of different concepts have been envisaged for showing the images on stage.

Shantala Shivalingappa / Ezra Belotte-Cousineau

[:fr]

mainsChorégraphie, interprétation : Shantala Shivalingappa

Conseillère artistique : Savitry Nair

Création vidéo : Ezra Belotte-Cousineau

Direction technique : Nicolas Boudier

Coproduction : Compagnie Shantala Shivalingappa, (h)ikari, ONYX Saint-Herblain.

Production déléguée : (h)ikari

Ce spectacle a bénéficié de l’aide à la création de la Ville de Saint-Herblain et du Conseil Général de Loire-Atlantique.

Création le 9 novembre 2013 à la Salle ONYX – LA CARRIERE de Saint-Herblain, à Nantes (Loire-Atlantique).

__

Au travers de la richesse du parcours de Shantala, cette création porte sur le dialogue, l’ouverture, l’enrichissement, le décloisonnement. Pourquoi vouloir confronter quand tout n’est qu’unité, cloisonner quand il s’agit de conjuguer…. ?

Formée à la technique pure de la danse classique indienne, Shantala n’a de cesse de conjuguer le Kuchipudi au présent, de l’enrichir au travers de nouveaux apports, fussent-ils technologiques, tout en le faisant découvrir au public occidental, avec cette volonté de le porter au-delà du seul public sensibilisé aux “arts du monde”.

Ainsi son Kuchipudi se nourrit de son répertoire contemporain et cette perméabilité se constate aussi à l’inverse.

La rencontre entre Ezra et Shantala s’inscrit dans cette volonté de la danseuse et chorégraphe de faire vivre le Kuchipudi dans le temps présent. Pour le réalisateur, habitué à filmer de la danse classique occidentale, il s’agit de repenser son langage cinématographique et de l’adapter à une nouvelle grammaire de la danse, imposée par la spécificité de l’art indien et la diffusion sur une scène. Mais c’est aussi ici, la porte d’entrée de la modernité dans l’univers du Kuchipudi.

La clé reste de savoir conserver l’essence de cet art millénaire, tout en lui insufflant un volet technologique qui le mène plus loin, ou offre une nouvelle possibilité d’observation du Kuchipudi

Shantala Shivalingappa / Ezra Belotte-Cousineau

[:]